
Náhradní plnění
Nový zákon výpočet kvóty náhradního plnění poskytovatelům náhradního plnění snižuje od 1. 1. 2025 na polovinu. I přes tento zákonem daný pokles máme kapacitu vám náhradní plnění zprostředkovat – ať už sami, nebo ve spolupráci s našimi partnery,
kteří náhradní plnění rovněž poskytují.
LEGISLATIVNÍ ZMĚNY V NÁHRADNÍM PLNĚNÍ OD 1. 1. 2025
CO JE NÁHRADNÍ PLNĚNÍ?
Podle zákona o zaměstnanosti platí již řadu let povinnost pro všechny zaměstnavatele, kteří
zaměstnávají 25 a více přepočtených zaměstnanců, zaměstnat alespoň 4 % zaměstnanců z cílové skupiny osob zdravotně postižených (dále OZP).
Pokud daný zaměstnavatel tuto povinnost neplní, má další 2 možnosti, jak tento tzv. „povinný podíl zaměstnávání OZP“ splnit:
1. Odvod peněz do státního rozpočtu
2. Náhradní plnění
Tyto možnosti lze libovolně vzájemně kombinovat. V praxi to znamená, že daný zaměstnavatel, pokud nezaměstnává dostatečný počet osob OZP, nakoupí zboží nebo služby formou tzv. náhradního plnění a teprve zbývající přepočtenou alikvotní částku zaplatí do státního rozpočtu jako povinný odvod.
POVINNÝ ODVOD DO STÁTNÍHO ROZPOČTU
Dosud platila povinnost povinného odvodu do státního rozpočtu ve výši 2,5násobku průměrné měsíční mzdy za 1.–3. kvartál předchozího kalendářního roku.
Nový zákon zavádí odstupňovanou výši odvodu do státního rozpočtu za každou osobu se zdravotním postižením, kterou by zaměstnavatel měl zaměstnat, ale nezaměstnává. Výše odvodu bude záviset na míře plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
• Pokud zaměstnavatel zaměstnává alespoň 3 % osob se zdravotním postižením, bude odvod odpovídat průměrné mzdě vynásobené koeficientem 1.
• Při zaměstnávání alespoň 1 % z povinného podílu bude koeficient 2.
• Při zaměstnávání méně než 1 % z povinného podílu bude koeficient 3,5.
NÁHRADNÍ PLNĚNÍ
Pokud daný zaměstnavatel nesplňuje povinný podíl zaměstnávání OZP a chce se zároveň vyhnout povinnému odvodu peněz do státního rozpočtu, může v režimu tzv. „náhradního plnění“ nakoupit zboží nebo služby.
Tato povinnost je v tomto případě splněna, pokud daný zaměstnavatel nakoupí zboží nebo služby od schváleného poskytovatele náhradního plnění ve výši 7násobku průměrné měsíční mzdy za 1.–3. kvartál předchozího kalendářního roku za každého jednoho přepočteného zaměstnance, který mu v zaměstnaneckém poměru pro splnění povinnosti zaměstnávání povinného podílu OZP chybí.
Kvóta, kterou poskytovatel náhradního plnění (tedy zaměstnavatel, který zaměstnává více než 50 % OZP) dosud disponoval, byla ve výši 28násobku průměrné měsíční mzdy za 1.–3. kvartál předchozího kalendářního roku za každého přepočteného zaměstnance z cílové skupiny OZP.
Nový zákon výpočet kvóty náhradního plnění poskytovatelům náhradního
plnění snižuje na polovinu, tedy na 14násobek průměrné měsíční mzdy
za 1.–3. kvartál předchozího kalendářního roku za každého přepočteného
zaměstnance z cílové skupiny OZP.
PŘÍKLAD VÝPOČTU NÁHRADNÍHO PLNĚNÍ PRO 2025:
Příklad 1
Nemocnice zaměstnává 2.000 přepočtených zaměstnanců, z čehož 0,8 % jsou OZP. Jaká je výše odvodu do státního rozpočtu, popřípadě za kolik musí nakoupit zboží v režimu tzv. náhradního plnění?
Daná nemocnice má povinnost zaměstnat 80 přepočtených zaměstnanců OZP
(0,04 * 2.000 = 80).
• Pokud zaměstnává 0,8 %, jedná se o 16 zaměstnanců a 64 zaměstnanců ke splnění povinnosti zbývá.
• Výše povinného odvodu do státního rozpočtu činí 10.103.968 Kč (3,5 * 45.107 * 64)
• Výše náhradního plnění pak činí 20.207.936 Kč (7 * 45.107 * 64)
Pokud daná nemocnice nakoupí zboží v režimu náhradního plnění v hodnotě 20.207.936 Kč, 10.103.968 Kč (50 %) na odvodech do státního rozpočtu ušetří.
Příklad 2
Nemocnice zaměstnává 1.500 přepočtených zaměstnanců, z čehož 1,6 % jsou OZP. Jaká je výše odvodu do státního rozpočtu, popřípadě za kolik musí nakoupit zboží v režimu tzv. náhradního plnění?
Daná nemocnice má povinnost zaměstnat 60 přepočtených zaměstnanců OZP
(0,04 * 1.500 = 60).
• Pokud zaměstnává 1,6 %, jedná se o 24 zaměstnanců a 36 zaměstnanců ke splnění povinnosti zbývá.
• Výše povinného odvodu do státního rozpočtu činí 3.247.704 Kč (2 * 45.107 * 36)
• Výše náhradního plnění pak činí 11.366.964 Kč (7 * 45.107 * 36)
Pokud daná nemocnice nakoupí zboží v režimu náhradního plnění v hodnotě 11.366.964 Kč, 3.247.704 Kč (28,6 %) na odvodech do státního rozpočtu ušetří.
Zaujaly Vás možnosti nemalých finančních úspor formou tzv. „náhradního plnění“?
Neváhejte se na nás obrátit a my Vám
s náhradním plněním rádi pomůžeme!
VLASTNÍ VÝROBKY A SLUŽBY
Kvóta více než 81 mil. Kč
Celkový počet zaměstnanců z cílové skupiny osob se zdravotním postižením (74,5 přepočtených úvazků v roce 2022) nám tvoří kvótu náhradního plnění pro rok 2023 ve výši 81 992 316 Kč.
Široká nabídka služeb
Náhradní plnění poskytujeme v rámci prodeje našich výrobků, služeb a obchodovaného sortimentu.
Plnohodnotná integrace
Našim hlavním cílem je vytvářet kolegům a kolegyním s hendikepem důstojná pracovní místa.